Програмске активности

АНАЛИЗА УТИЦАЈА САОБРАЋАЈА У НОВОМ САДУ НА ЕМИСИЈУ NO2 И PM10 И ОБУКА КАДРОВА ГРАДСКЕ УПРАВЕ

Носилац пројекта: Факултет техничких наука

 

У оквиру прве фаза израде пројекта извршена је симулација утицаја саобраћаја на ниво емисије NO2 i PM10 на најпрометнијим саобраћајницама у граду у функцији степена изграђености и метеоролошких услова у Новом Саду. Поређењем резултата симулације изведене у оквиру овог пројекта, са измереним вредностима на мерном месту „Дневник“, утврђено је да су моделовањем добијене вредности врло блиске вредностима измереним на аутоматским мерним станицама. Закључено је да на свим деоницама на којима је извршено истраживање, средња годишња вредност NО2 прелази граничну вредност одређену Уредбом о условима за мониторинг и захтевима квалитета ваздуха. Највећа забележена вредност овог полутанта је дуж Партизанске улице карактеристичне по високом учешћу теретних возила (око 25%) у структури саобраћајног тока (транзитни правац). Резултати симулације показују да су дуж транзитног правца – улице Корнелија Станковића и Партизанска највеће вредности средње годишње концентрације PМ10, као и да ни у једном анализираном случају излазне вредности концентрације овог полутанта не премашују граничну вредност на годишњем нивоу одређену Уредбом о условима за мониторинг и захтевима квалитета ваздуха. Примењени поступак  у оквиру овог Пројекта показује да се на основу података са само две аутоматске станице за контролу квалитета ваздуха, може сагледати утицај саобраћаја на емисију загађујућих материја на целој уличној мрежи, у функцији показатеља коришћења земљишта (ширине уличних профила, висине објеката и растојања између објеката) и метеоролошких услова.

Значај овог пројекта огледа се у могућности примене резултата у више различитих праваца, од мониторинга и анализе квалитета ваздуха у урбаним срединама у којима је саобраћај један од доминантних извора загађујућих материја, до израда Планова квалитета ваздуха и тестирања ефеката саобраћајне политике. Мултидисциплинарни приступ огледа се кроз прикупљање, обраду и ажурирање података из различитих области: подаци о карактеристикама саобраћајног тока, подаци о коришћењу земљишта, метеоролошки услови, измерене вредности полутаната.