Програмске активности

Утврђивање дневног и ноћног нивоа комуналне буке у Граду Новом Саду током 2009. године

Носилац пројекта: Институт за јавно здравље Војводине


Бука је субјективно непријатни слушни доживљај, свеприсутан штетан чинилац у животној и радној средини и убраја се међу физичке чиниоце штетне по здравље. 
Рад мотора, звук сирена, шкрипа кочница, рад технички неисправних возила и нарочито, поновно покретање возила након стајања на семафору (када истовремено креће велики број возила) утичу на повећање нивоа буке. Постоји много извора буке који праве буку различитих фреквенција, тако да је тешко одредити појединачне доприносе укупном нивоу буке. Осим саобраћаја који је најважнији извор буке на улицама Града Новог Сада, постоје и други извори буке, као што су учестало снажно затварање врата возила, жагор људи на улици, лавеж паса, бука коју стварају самосталне радионице и угоститељски објекти, музика са разгласа, као и многе друге појаве које повећавају буку, а које су присутне на улицама града. 
Изворима буке у урбаној средини су изложене све популационе групе становништва различите старости, пола и здравственог стања. 
У урбаним срединама (у које спада и Нови Сад) је велики број људи изложен буци већој од 65 дБ, са прометом од најмање 500 моторних возила на час (од чега су најмање 15% тешка возила). Ови доприносни подаци су значајни, обзиром да су кардиоваскуларна обољења први узроци смртности у популацији Града Новог Сада.
Током 2009. године стручна лица Института за јавно здравље Војводине су обавила утврђивање вредности дневног и ноћног нивоа буке на мрежи мерних станица у Граду Новом Саду на осамнаест мерних места. 
Основни циљ утврђивања и праћења нивоа буке у животној средини је заштита здравља људи и очување и унапређење услова животне средине. Праћење нивоа буке у животној средини спроводи се ради утврђивања стања животне средине, те правиланог одабира превентивних мера у циљу заштите и унапређења здравља људи и очувања животне средине.

Дневни ниво буке
• Средња вредност учесталости проласка тешких возила на саобраћајницама током одређивања вредности дневног нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године износила је 19 возила / 15 минута;
• Средња вредност учесталости проласка лаких возила на саобраћајницама током одређивања вредности дневног нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године износила је 400 возила / 15 минута;
• Средња вредност учесталости проласка мотоцикала на саобраћајницама током одређивања вредности дневног нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године износила је четири (4) мотоцикла / 15 минута;
• Минимална утврђена вредност средњег дневног еквивалентног нивоа буке од 64 dB(A) у Граду Новом Саду током 2009. године је утврђена на мерном месту 10. Ново Насеље – угао Булевара Јована Дучића и Улице Бате Бркића током јуна и на мерном месту 16. Угао улица Вршачке и Јована Поповића током новембра, што је у складу са важећом законском основом (5) за дозвољени ниво буке за дан; 
• Максимална утврђена вредност средњег дневног еквивалентног нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године је утврђена у марту на мерном месту 5. Угао улица Партизанске и Ђорђа Зличића и износила је 75 dB (A) што је за 10 dB (A) више у односу на важећу законску основу (5) за дозвољени ниво буке за дан;
• Од укупно 216 утврђених средњих дневних еквивалентних нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године, укупно 20 (9,26%) средњих дневних еквивалентних нивоа буке је у складу са важећом законском основом (5) за дозвољени ниво буке за дан {65dB (A)}; 
• Од укупно 216 утврђених средњих дневних еквивалентних нивоа буке у Граду Новом Саду током 2009. године, укупно 196 (90,74%) средњих дневних еквивалентних нивоа буке је повишено у односу на важећу законску основу (5) о дозвољеном нивоу буке за дан {65dB (A)};
• Линеарни тренд средњег дневног еквивалентног нивоа буке у Граду Новом Саду је у порасту на 9 мерних места, односно у паду на 9 мерних места.

Ноћни ниво буке
• Средња вредност учесталости проласка тешких возила на саобраћајницама током одређивања вредности ноћног нивоа буке у Граду Новом Саду током септембра 2009. године износила је 10 возила / 15 минута;
• Средња вредност учесталости проласка лаких возила на саобраћајницама током одређивања вредности ноћног нивоа буке у Граду Новом Саду током септембра 2009. године износила је 197 возила / 15 минута;
• Средња вредност учесталости проласка мотоцикала на саобраћајницама током одређивања вредности ноћног нивоа буке у Граду Новом Саду током септембра 2009. године износила је три (3) мотоцикла / 15 минута;
• Минимална утврђена вредност средњег ноћног еквивалентног нивоа буке од 57 dB(А) у Граду Новом Саду током септембра 2009. године је утврђена на мерном месту 10. Ново Насеље – угао Булевара Јована Дучића и Улице Бате Бркића, што је повишено у односу на важеће националне нормативе (5) за дозвољени ниво буке за дан; 
• Максимална утврђена вредност средњег ноћног еквивалентног нивоа буке од 65 dB(А) у Граду Новом Саду током септембра 2009. године је утврђена на мерном месту 5. Угао улица Партизанске и Ђорђа Зличића, што је повишено у односу на важеће националне нормативе (5) за дозвољени ниво буке за дан;
• Свих 18 (100,00%) утврђених средњих ноћних еквивалентних нивоа буке у Граду Новом Саду током септембра 2009. године је повишено у односу на важеће националне нормативе (5) о дозвољеном нивоу буке за ноћ {55dB (A)}.

Приказани резултати указују да у Граду Новом Саду постоји тренд пораста минималних и максималних вредности ноћног нивоа буке у животној средини, што последично доводи до пораста нивоа буке у животној средини током година. Забрињавајућа је чињеница што истовремено уз пораст ноћног нивоа буке у животној средини, постоји тренд раста ноћног нивоа буке у животној средини, посебно минималних вредности, које већ и саме прелазе прописану вредност од 55 dB (A).