Дозволе и обрасци

ОБАВЕШТЕЊЕ о донетом решењу у поновљеном поступку o потреби процене утицаја на животну средину пројекта базнe станицe мобилне телефоније "НС Народног фронта" ,TELENOR d.o.o

Градска управа за заштиту животне средине на основу члана 10. став 4. Закона о процени утицаја на животну средину ("Службени гласник РС“, бр. 135/04 и 36/09), члана 232. став 2. Закона о општем управном поступку ("Службени лист СРЈ“, бр. 33/97 и 31/01 и "Службени гласник РС" број 30/10) и чл. 11., 34. и 36. Одлуке о Градским управама Града Новог Сада ("Службени лист Града Новог Сада", бр. 52/08, 55/09, 11/10, 39/10 и 60/10) поступајући по захтеву носиоца пројекта "TELENOR" d.o.o., Нови Београд, Омладинских бригада 90, за одлучивање о потреби процене утицаја на животну средину пројекта базне станице мобилнe телефонијe "НС Народног фронта", у поновљеном поступку доноси


Р Е Ш Е Њ Е

Утврђује се да је за пројекат базне станице мобилнe телефонијe "НС Народног фронта", у улици Народног фронта 25 а, б, ц, д, у Новом Саду, на катастарској парцели број 3928/41, К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад, носиоца пројекта "TELENOR" d.o.o., Нови Београд, Омладинских бригада 90, потребна процена утицаја на животну средину.


О Б Р А З Л О Ж Е Њ Е

Носилац пројекта "TELENOR" d.o.o., Омладинских бригада 90, Нови Београд, поднео је овом органу захтев за одлучивање о потреби процене утицаја на животну средину пројекта базнe станица мобилнe телефонијe "НС Народног фронта", у улици Народног фронта 25 а, б, ц, д, у Новом Саду, на катастарској парцели број 3928/41 К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад.
Пројекат предвиђа постављање опреме базне станице са припадајућим четворосекторским антенским системом. За системе GSM900 и UMTS користиће се три панел антене произвођача AGISSON типа ADU451602, са азимутима 85º (сектор 1), 230º (сектор 2) и 335º (сектор 3) које ће се монтирати на равном крову зграде. Предвиђен четврти сектор (GSM900 и UMTS) је подељен сплитерима на две dual-band бидирекционе антене Kathrein K738445 (слот 1 и слот 2) које ће се монтирати у гаражи објекта. Предвиђена конфигурација примопредајника базне станице за систем GSM 900 је 4+3+2+2 а за UMTS је 3+3+2+2. Уз предметни захтев носилац пројекта је приложио и Уговор о закупу закључен између “DMS GRUPA“ D.O.O. za elektroenergetski inžinjering Novi Sad, улица Народног фронта број 23 Д/1/105, Нови Сад (у даљем тексту “DMS GRUPA“ D.O.O.) и "TELENOR" D.O.O., Омладинских бригада 90, Нови Београд.
У складу са Законом о процени утицаја на животну средину, о поднетом захтеву обавештена је јавност путем оглашавања у средствима јавног информисања, а од заинтересованих органа и организација МЗ "Лиман III".
У Законом прописаном року “DMS GRUPA“ D.O.O. доставила је обавештење о раскиду уговора закљученог између “DMS GRUPA“ D.O.O. и "TELENOR" d.o.o., Омладинских бригада 90, Нови Београд. “DMS GRUPA“ D.O.O. није доставила доказе да су се стекли услови за отказ предметног уговора од стране Закуподавца а који су дефинисани чланом 5. предметног Уговора којим су дефинисани услови под којима Закуподавац може отказати уговор и пре уговореног рока и то у следећим случајевима: да Закупац своју обавезу плаћања закупнине или износа за утрошену електричну енергију не измири ни после писмене опомене Закуподавца као и у случају да Закупац користи закупљени простор супротно одредбама Уговора.
Такође, “DMS GRUPA“ D.O.O. доставила је дана 1. априла 2013. године мишљење о поднетом захтеву у коме је, између осталог, наведено: “Увидом у јавности доступни списак докумената констатовали смо да подносилац захтева није приложио документа која поседује, а која би довела у питање постојања предуслова за подношење захтева за одлучивање о потреби процене. То су: 1. документ којима се оспорава да је обезбеђен простор за постављање базне станице, и 2. документи који оспоравају поверење у валидност података изнетих у Стручној оцени оптерећења животне средине 95/1-42-1 од 8. 1. 2013. године. Такође не постоји одговарајућа следивост између достављених докумената. Због тога што сматрамо да уочени недостаци нису “случајни пропусти“ већ покушај да се неистинито прикаже постојеће стање. Стога тражимо да се одбије захтев за одлучивање који је поднео “TELENOR“ d.o.o, Београд, без могућности понављања истог.“.
Поред “DMS GRUPA“ D.O.O, своја мишљења доставили су и: „SCHNEIDER ELECTRIC DMS NS“ D.О.О., Ефтим Јакимов, Владимир Стрезоски, Александар Галовић, Драган Поповић, Владислав Вртунски, Душко Бекут, Владан Крсман и Ивана Поповић, којим исказују своје неслагање са постављањем базне станице на напред наведеној адреси.
Градска управа за заштиту животне средине је дана 11. априла 2013. године донела Решење број: VI-501-45/13 којим је утврдила да је потребна процена утицаја на животну средину за предметни пројекат. На ово Решење жалбе су изјавили “DMS GRUPA“ D.O.O., „SCHNEIDER ELECTRIC DMS NS“ D.О.О. из Новог Сада, Стрезоски Владимир, Поповић Драган, Поповић Ивана, Бекут Душко, Вртунски Владислав, Јакимов Ефтим и Крсман Владан, сви из Новог Сада.
У складу са чланом 117. Закона о општем управном поступку, Покрајински секретаријат за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине је донео закључак број: 130-501-1117/2013-02 од 06. јуна 2013. године, којим су све жалбе спојене у један поступак.
Покрајински секретаријат за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине је донео Решење број: 130-501-1117/2013-02 од 18. јуна 2013. године којим је поништио решење Градске управе за заштиту животне средине број: VI-501-45/13 од 11. априла 2013. године и предмет вратио првостепеном органу на поновни поступак и одлучивање, указујући да је првостепени орган погрешно закључио да уговор о закупу простора на којем ће се поставити базна станица мобилне телефоније није од утицаја на решавање у овој управној ствари, јер обезбеђење локације на којој ће се поставити предметна базна станица представља битну чињеницу за реализацију предметног пројекта те да се сагласно члану 8. став 3. тачка 4. и 6. Закона о процени утицаја на животну средину, уз захтев о потреби процене утицаја прилажу и услови и сагласности других надлежних органа и организација прибављени у складу са законом и други докази на захтев надлежног органа, па произилази да је постојање уговора о закупу у конкретном случају претходно питање у смислу члана 134. став 1. Закона о општем управном поступку. Поред овог наведено је и да првостепени орган у поновљеном поступку испита наводе жалбе који се односе на овлашћење организације која је дала стручну оцену.
У складу са упутством другостепеног органа, Градска управа за заштиту животне средине је у поновљеном поступку, дана 24. јула 2013. године донела Закључак у складу са чланом 137. ст. 2. и 3. Закона о општем управном поступку којим је од “DMS GRUPA“ D.O.O., затражено да овом органу достави доказ о споразумном раскиду уговора или доказ да је пред надлежним судом покренут поступак за решење питања које се односи на постојање уговора који је на снази/правно ваљан о закупу закљученог између “DMS GRUPA“ D.O.O. и "TELENOR" D.O.O., Омладинских бригада 90, Нови Београд у року од 15 дана коначности закључка и да уколико не достави тражене доказе, поступак ће бити настављен и овај орган ће сам расправити претходно питање. 
У законском року “DMS GRUPA“ D.O.O., доставила је поднесак у ком се изјаснила да је она, као закуподавац и власник пословне зграде у Новом Саду у улици Народног фронта 25 а, б, ц, д, обавестила "TELENOR" d.o.o. Београд, као закупца да раскида Уговор о закупу, који је заведен код закуподавца под бројем 03-84-2-1 дана 9. новембра 2012. године, а код закупца под бројем 35/331/12 дана 26. новембра 2012. године и као доказ приложила фотокопије дописа од 17. децембра 2012. године, извештаја о праћењу статуса пошиљке и адреснице, али није доставила доказе предвиђене Закључком нити је доставила доказе да су се стекли услови за отказ предметног уговора од стране Закуподавца а који су дефинисани чланом 5. предметног Уговора којим су наведени услови под којима Закуподавац може отказати уговор и пре уговореног рока и то у следећим случајевима: да Закупац своју обавезу плаћања закупнине или износа за утрошену електричну енергију не измири ни после писмене опомене Закуподавца као и у случају да Закупац користи закупљени простор супротно одредбама Уговора.
Како “DMS GRUPA“ D.O.O. није доставила, у предвиђеном року, Закључком предвиђене доказе, овај орган је Уговор о закупу закључен између “DMS GRUPA“ D.O.O. и "TELENOR" d.o.o., Омладинских бригада 90, Нови Београд прихватио као правно ваљан.
Поступајући по упутству другостепеног органа, овај орган је испитао наводе жалбе који се односе на овлашћење организације која је дала стручну оцену и у том циљу је послао допис број: VI-501-1/13-1278 од 25. јула 2013. године Покрајинском секретаријату за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине којим је затражено да Покрајински секретаријат за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине, као орган надлежан за издавање решења којим се утврђује испуњеност услова за испитивање нивоа зрачења извора нејонизујућег зрачења од посебног интереса у животној средини, дају мишљење да ли је њихово решење важеће. 
Носилац пројекта "TELENOR" d.o.o. је, на захтев овог органа, дана 20. августа 2013. године доставио фотокопију Решења Министарства енергетике, развоја и заштите животне средине бр. 532-04-00028/2010-04 од 11. 3. 2010. године, којим се утврђује да Институт “Ватрогас“, Лабораторија, Булевар војводе Степе 66, Нови Сад, испуњава услове у погледу кадрова, опреме и простора, као и да примењује методе мерења и прорачуна важећих домаћих и међународних стандарда за вршење послова систематског испитивања нивоа нејонизујућих зрачења у животној средини.
Како до дана 9. септембра 2013. године Градска управа за заштиту животне средине није добила Мишљење Покрајинског секретаријата за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине, Градска управа за заштиту животне средине је дана 9. септембра упутила допис број: VI-501-1/13-1682 Министарству енергетике, развоја и заштите животне средине којим молимо да нам дају мишљење да ли су решења Покрајинског секретаријата за заштиту животне средине и одрживи развој број: 119-501-00134/2010-04 од 10. марта 2010. године и Министарства животне средине и просторног планирања број: 532-04-00029/2010-04 од 11. марта 2010. године, којима се утврђује испуњеност услова за испитивање нивоа зрачења извора нејонизујућих зрачења од посебног интереса у животној средини, важећа.
Дана 30. октобра 2013. године овај орган је запримио допис од Министарства енергетике, развоја и заштите животне средине број: 532-04-02250/2013-06 од 11. октобра 2013. године у коме је између осталог наведено: “На основу прописаних услова, стручна оцена оптерећења животне средине израђује се само на основу решења за систематско испитивање нивоа нејојонизујућег зрачења у животној средини а не на основу решења за испитивање нивоа зрачења извора нејонизујућих зрачења од посебног интереса у животној средини. На основу расположиве документације, Институт “Ватрогас“, Лабораторија, Булевар војводе Степе 66, Нови Сад, поседује два решења надлежног министарства, и то решење бр. 532-04-00028/2010-04 од 11. 3. 2010. године за вршење послова систематског испитивања нивоа нејонизујућег зрачења у животној средини, и решење бр. 532-04-00029/2010-04 од 11. 3. 2010. године за вршење послова испитивања нивоа зрачења извора нејонизујућих зрачења од посебног интереса у животној средини, која су на снази.“.
На основу наведеног, овај орган прихватио стручну оцену као валидну и израђену од стране овлашћене организације.
Полазећи од члана 144. Закона о планирању и изградњи ("Службени гласник РС" бр. 72/09, 81/09, 64/10-Одлука УС, 24/11, 121/12, 42/13-одлука УС, 50/13-одлука УС и 98/13-Одлука УС), којим је утврђена посебна врста објеката за које није потребно прибављати акт надлежног органа за градњу, односно акт за извођење, а међу наведеним су и носачи антена са антенама на постојећим зградама, путевима, инфраструктури и контејнерима електронских комуникација, као и типски кабинети базних станица на одговарајућим носачима, као и мишљења Министарства животне средине, рударства и просторног планирања број 353-02-01676/2011-02 од 12. јула 2011. године, носилац пројекта није у обавези да достави извод из урбанистичког плана или потврђени урбанистички пројекат, односно акт о урбанистичким условима који није старији од годину дана као ни идејно решење или идејни пројекат, односно извод из идејног пројекта.
На основу мишљења Министарства енергетике, развоја и заштите животне средине број 011-00-0038/2013-05 од 7. марта 2013. године, за постављање базне станице мобилне телефоније у случају постављања антене у унутрашњости објекта није потребно тражити урбанистичку документацију јер ова врста објеката не подлеже издавању грађевинске/употребне дозволе, а у складу са Законом о планирању и изградњи ("Службени гласник РС" бр. 72/09, 81/09, 64/10-Oдлука УС од 10. септембра 2010. године, 24/11 и 121/12).
Уз наведени захтев носилац пројекта је приложио Стручну оцену оптерећења животне средине у локалној зони базне станице мобилне телефоније "НС Народног фронта", број 2712/12-170 AP и Стручну оцену оптерећења животне средине у локалној зони базне станице мобилне телефоније "НС Народног фронта"-измене, број 2712/12-170 AP/измене, које је израдила aкредитована Лабoраторија Института "Ватрогас" из Новог Сада. Увидом у документацију достављену уз захтев, по спроведеном поступку разматрања захтева, констатовано је да се предметни пројекат планира у густо насељеној стамбеној зони и да се у непосредној близини планираног пројекта налазе два објекта предшколске установе “Радосно детињство“.
Базна станица мобилне телефоније "НС Народног фронта" има укупну ефективну израчену снагу од 3988,8 W (сектор 1), 3771,6 W (сектор 2), 2514, 4 W (сектор 3) и 79,3 W (укупан ERP сектора 4) која је већа од снаге наведене у Уредби о утврђивању Листе пројеката за које је обавезна процена утицаја и Листе пројеката за које се може захтевати процена утицаја на животну ("Службени гласник РС", број 114/08) – Листа II тачка 12. под 13. (Телекомуникациони објекти мобилне телефоније (базне радио станице) ефективне израчене снаге уређаја више од 250W).
Осим разматрања интезитета утицаја (изражен ефективном израченом снагом уређаја), надлежни орган је у конкретном случају размотрио и трајање утицаја-базна станица представља континуалан извор зрачења.
Примењујући начела превенције и предострожности (члан 9. став 1. подтачка 2. Закона о заштити животне средине ("Службени гласник РС", бр. 135/04, 36/09, 36/09 - др. закон, 72/09 - др. закон и 43/11 - одлука УС), којим се захтева да свака активност мора бити планирана и спроведена на начин да између осталог представља најмањи ризик за људско здравље, Студијом је потребно доказати да ће за предметни пројекат бити примењена најбоља расположива и доступна технологија, техника и опрема.
Имајући у виду напред наведено, а посебно специфичност локације и достављена мишљења заинтересоване јавности, неопходно је израдити документ којим се анализира и оцењује квалитет чинилаца животне средине на одређеном простору, међусобни утицај постојећих и планираних активности и утврђују услови и мере за спречавање, смањење и отклањање штетних утицаја на животну средину као и мера у случају удеса и обезбедити праћење утицаја извора зрачења а то се искључиво може обезбедити Студијом о процени утицаја на животну средину коју би требао израдити мултидисциплинарни стручни тим.
На основу изнетог одлучено је као у диспозитиву.

Поука о правном леку: Против овог решења носилац пројекта може изјавити жалбу Покрајинском секретаријату за урбанизам, градитељство и заштиту животне средине, у року од 15 дана од дана пријема решења, путем овог органа.

Заинтересована јавност може изјавити жалбу против овог решења у року од 15 дана од дана његовог објављивања у средствима јавног информисања, путем овог органа.