Дозволе и обрасци
ОБАВЕШТЕЊЕ о донетом решењу да је потребна процена утицаја затеченог стања , "TELENOR" D.O.O., Нови Београд
Градска управа за заштиту животне средине Града Новог Сада на основу члана 29. Закона о процени утицаја на животну средину ("Службени гласник РС", бр. 135/04 и 36/09) објављује
ОБАВЕШТЕЊЕ о донетом решењу да је потребна процена утицаја затеченог стања и о одређивању обима и садржаја студије о процени утицаја на животну средину пројекта базне станице мобилнe телефоније "НС Телеп"
Предузеће “Telenor Common Operation“ D.O.O. из Београда по овлашћењу носиоца пројекта "TELENOR" D.O.O., Нови Београд, Омладинских бригада 90, поднело је овом органу захтев за одлучивање о потреби процене утицаја затеченог стања на животну средину пројекта базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", у улици Ћирила и Методија број 31, у Новом Саду, на катастарској парцели број 6169, К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад.
Након спроведеног поступка, Градска управа за заштиту животне средине је дана 23. јануара 2020. године донела решење број VI-501-561/19, да је потребна процена утицаја затеченог стања на животну средину и о одређивању обима и садржаја студије о процени утицаја на животну средину.
У циљу обавештавања заинтересоване јавности текст решења објављује се у целости:
Градска управа за заштиту животне средине на основу члана 10. став 4. и 5. Закона о процени утицаја на животну средину (''Службени гласник Републике Србије“, бр: 135/04 и 36/09), члана 136. став 1. Закона о општем управном поступку ("Службени гласник РС" број 18/16 и 95/18-аутентично тумачење) и чл. 11., 34. и 36. Одлуке о Градским управама Града Новог Сада (''Службени лист Града Новог Сада'', 52/08, 55/09, 11/10, 39/10, 60/10, 69/13 и 70/16) поступајући по захтеву “Telenor Common Operation“ D.O.O. из Београда поднетом по овлашћењу носиоца пројекта "TELENOR" D.O.O., Нови Београд, Омладинских бригада 90, за одлучивање о потреби процене утицаја затеченог стања на животну средину пројекта базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", доноси
Р Е Ш Е Њ Е
1. Утврђује се да је за пројекат базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", у улици Ћирила и Методија број 31, у Новом Саду, на катастарској парцели број 6169, К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад, носиоца пројекта "TELENOR" d.o.o., Нови Београд, Омладинских бригада број 90 (у даљем тексту: Носилац Пројекта), потребна проценa утицаја затеченог стања на животну средину.
2. Одређује се да Носилац Пројекта, Студију о процени утицаја на животну средину за пројекат базне станице мобилне "НС Телеп", у улици Ћирила и Методија број 31, у Новом Саду, на катастарској парцели број 6169, К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад, у погледу обима и садржаја, изради у складу са чланом 17. Закона о процени утицаја на животну средину и Правилником о садржини студије о процени утицаја на животну средину (''Службени гласник РС'', број 69/05).
Студија о процени утицаја на животну средину треба да садржи нарочито скуп мера и поступака којима се спречава или умањује штетно дејство нејонизујућих зрачења на животну средину у складу са Законом о заштити од нејонизујућих зрачења ("Службени гласник РС", број 36/09) и другим подзаконским актима који регулишу ову област.
О Б Р А З Л О Ж Е Њ Е
Предузеће “Telenor Common Operation“ D.O.O. из Београда по овлашћењу носиоца пројекта "TELENOR" D.O.O., Нови Београд, Омладинских бригада 90, поднело је овом органу уредан захтев за одлучивање о потреби процене утицаја затеченог стања на животну средину пројекта базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", у улици Ћирила и Методија број 31, у Новом Саду, на катастарској парцели број 6169, К.О. Нови Сад II, Град Нови Сад.
Пројекат је изведен и постављен је тросекторски антенски систем који се састоји од дванаест антена типа Kathrein 742266 за први, други и трећу сектор за покривање у опсезима GSM900, UMTS900, GSM1800 и LTE1800, три антене типа Kathrein 742265 за први, други и трећи сектор за покривање у опсезима GSM900, UMTS900 и LTE1800, четири антене ADU451807 за први и други сектор за покривање у опсезима UMTS2100 и LTE800 као и две антене К74226v02 за трећи сектор за покривање у опсезима UMTS2100 и LTE800. Азимути антена износе 90º, 210º и 330º, респективно по секторима за све системе. Конфигурација примопредајника базне станице за систем GSM900 је 2+3+2, за GSM1800 је 3+3+3, за UMTS900 је 1+1+1, за UMTS2100 је 3+3+3, за LTE800 је 1+1+1 и за LTE1800 је 1+1+1.
У складу са Законом о процени утицаја на животну средину, о поднетом захтеву обавештена је јавност путем оглашавања у средствима јавног информисања као и МЗ ''Братство Телеп".
У законом прописаном року нису достављена мишљења заинтересованих органа, организација и јавности.
У законом прописаном року нису достављена мишљења заинтересованих органа, организација и јавности.
Носилац пројекта доставио је Уговор о закупу закључен између Драгиње Матић из Новог Сада, улица Ћирила и Методије број 31 и Telonor doo из Београда, улица Омладинских бригада 90 и Информацију о локацији-Инфраструктура за парцелу број 6169 К.О. Нови Сад II, израђену од стране Градске управе за урбанизам и грађевинске послове Града Новог Сада, број: V-353-624/19 од 13. 11. 2019. године.
Уз наведени захтев носилац пројекта је приложио Стручну оцену оптерећења животне средине у локалној зони базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", број извештаја: 0306/19-51IT од 20. јуна 2019. године коју је израдила aкредитована Лабoраторија Института „Ватрогас“ из Новог Сада.
Базна станица мобилне телефоније "НС Телеп" има укупну ефективну израчену снагу већу од 250W на сва три сектора за све опсеге.
Анализирајући комплетан захтев, посебно Стручну оцену оптерећења животне средине у локалној зони базне станице мобилне телефоније "НС Телеп", а имајући у виду да базна станица представља континуални извор зрачења и да прорачуном добијене вредности поља при максималном раду базне станице на појединим местима прелазе 10% референтне граничне вредности поједине фреквенцијске опсеге, узимајући у обзир начела заштите од нејонизујућих зрачења предвиђене чланом 3. став 1. тач. 1. и 2. Закона о заштити од нејонизујућих зрачења (''Службени гласник РС“, број 36/09) као и то да свако непотребно излагање нејонизујућим зрачењима није дозвољено, процењујући корист коју коришћење извора пружа друштву у односу на потенцијалне ризике наступања штетног дејства услед коришћења извора и примењујући начела превенције и предострожности (члан 9. став 1. подтачка 2. Закона о заштити животне средине ("Службени гласник РС", бр. 135/04, 36/09, 36/09 - др. закон, 72/09 - др. закон и 43/11 - одлука УС), којим се захтева да свака активност мора бити планирана и спроведена на начин да између осталог представља најмањи ризик за људско здравље, Градска управа за заштиту животне средине је оценила да носилац пројекта треба да примени скуп мера и поступака којима се спречава или умањује штетно дејство нејонизујућих зрачења на животну средину.
Законом о заштити од нејонизујућих зрачења, члан 2, став 3. јасно је дефинисано да “извор нејонизујућих зрачења од посебног интереса јесте извор који може бити опасан по здравље људи узимајући у обзир најбоље доступне научне податке“.
Правилник о изворима нејонизујућих зрачења од посебног интереса, врстама извора, начину и периоду њиховог испитивања (''Службени гласник РС'', број 104/09), члан 2. став 1. тачка 1. такође дефинише да “извор нејонизујућих зрачења од посебног интереса јесте извор који може бити опасан по здравље људи“. Чланом 3. истог Правилника прописано је да: “Изворима нејонизујућих зрачења од посебног интереса сматрају се извори електромагнетног зрачења који могу да буду штетни по здравље људи, а одређени су као стационарни и мобилни извори чије електромагнетно поље у зони повећане осетљивости, достижу најмање 10% износа референтне, граничне вредности прописане за ту фреквенцију“.
Из свега напред наведеног произилази да извори нејонизујућух зрачења који прелазе 10% референтне граничне вредности за све фреквенцијске опсеге могу бити опасни за здравље људи, те је потребно предвидети мере заштите од нејонизујућег зрачења.
Након разматрања захтева носиоца пројекта и података о предметној локацији, карактеристикама и процени могућих утицаја наведеног пројекта на животну средину, а узимајући у обзир, да предметна базна станица има ефективну израчену снагу већу од 250 W и може имати значајан утицај на животну средину-тачка 12. подтачка 13. Teлекомуникациони објекти мобилне телефоније (базне радио станице), Листе II Уредбе о утврђивању Листе пројеката за које је обавезна процена утицаја и Листе пројеката за које се може захтевати процена утицаја на животну средину ("Службени гласник РС", број 114/08), овај орган је у складу са чланим 10. став 4. Закона о процени утицаја одлучио да је потребна процена утицаја.
Чланом 10. став 5. Закона о процени утицаја на животну средину, прописано је да одлуком којом утврђује да је потребна процена утицаја пројекта на животну средину, надлежни орган може одредити и обим и садржај студије о процени утицаја, што је у овом случају и учињено.
Осим разматрања интезитета утицаја (изражен ефективном израченом снагом уређаја), надлежни орган је, у конкретном случају, размотрио и трајање утицаја-базна станица представља континуалан извор зрачења.
Примењујући начела превенције и предострожности (члан 9. став 1. подтачка 2. Закона о заштити животне средине ("Службени гласник РС", бр. 135/04, 36/09, 36/09 - др. закон, 72/09 - др. закон и 43/11 - одлука УС), којим се захтева да свака активност мора бити планирана и спроведена на начин да, између осталог, представља најмањи ризик за људско здравље, Студијом је потребно доказати да ће за предметни пројекат бити примењена најбоља расположива и доступна технологија, техника и опрема.
Имајући у виду напред наведено, а посебно специфичност локације (густо насељена стамбена зона), неопходно је израдити документ којим се анализира и оцењује квалитет чинилаца животне средине на одређеном простору, међусобни утицај постојећих и планираних активности и утврђују услови и мере за спречавање, смањење и отклањање штетних утицаја на животну средину као и мера у случају удеса и обезбедити праћење утицаја извора зрачења а то се искључиво може обезбедити Студијом о процени утицаја на животну средину. На основу изнетог одлучено је као у диспозитиву.
Поука о правном леку: Против овог решења може се изјавити жалба Покрајинском секретаријату за урбанизам и заштиту животне средине, у року од 15 дана од обавештења странке о решењу, путем овог органа.
Заинтересована јавност може изјавити жалбу против овог решења у року од 15 дана од дана његовог објављивања у средствима јавног информисања, путем овог органа.